BLOG #6
Rozpoczynając przygodę z jakimkolwiek biznesem należy ułożyć konkretną strategię działania, żeby zminimalizować ryzyko i zmaksymalizować zyski. Wiele czynników wpływa na powodzenie w branży lodziarskiej, są to m.in. lokalizacja, jakość sprzedawanych lodów, obsługa, ekspozycja oraz pogoda i inne. Niestety wpływu na pogodę nie mamy, natomiast pozostałe czynniki możemy przekuć w sukces.
Istnieje wiele form prowadzenia biznesu lodowego. Budka z lodami, lokal, odpowiednio dostosowana przyczepa lub kontener, riksza, sprzedaż z tzw. okienka. Decydując się na konkretną formę należy podjąć decyzję jaki rodzaj lodów chcemy sprzedawać. Czy mają być to lody typu SOFT potocznie nazywane włoskimi, czy lody typu HARD tzw. świderki lub lody gałkowe (GELATO).
Jeżeli zdecydujemy się na sprzedaż lodów typu Gelato to przed rozpoczęciem produkcji powinniśmy zgłębić swoją wiedzę na temat procesu produkcji oraz bilansowania mieszanek. W tym wypadku warto zainteresować się wysokiej jakości mieszankami płynnymi, które ułatwiają produkcję oraz minimalizują ryzyko popełnienia błędu. Dokładny proces produkcji i różnice przedstawiamy w BLOG #2
Nie ma jednoznacznej odpowiedzi który model prowadzenia lodziarni jest najlepszy, ponieważ każdy z nich posiada szereg zalet i wad. Przed rozpoczęciem sprzedaży należy przeprowadzić dogłębną analizę konkurencji, sprawdzić ceny, asortyment oraz ocenić jakość produktów.
2. LOKALIZACJA
Kolejnym bardzo ważnym krokiem jest wybór lokalizacji. Lody zdecydowanie nie są produktem pierwszej potrzeby, kojarzą się z beztroską i wakacjami dlatego ludzie tak chętnie po nie sięgają. Jednak często decyzja o zjedzeniu zimnego deseru jest podejmowana impulsywnie.
Podczas wyboru lokalizacji należy zastanowić się czy stawiamy na punkt typowo sezonowy w miejscowości turystycznej typu Łeba, czy lodziarnię w mieście zlokalizowaną na osiedlu lub w centrum. Warto, żeby w okolicy znajdowały się miejsca chętnie odwiedzane przez dzieci lub rodziny jak: park, kościół, plac zabaw lub szkoła. Każda lokalizacja ma inny sposób funkcjonowania. Dla przykładu osiedlowa lodziarnia największą sprzedaż odnotuje od kwietnia do czerwca, natomiast w okresie wakacyjnym większym zainteresowaniem będą cieszyć się miejsca typowo turystyczne.
Niezwykle trudno jest jednoznacznie określić idealną lokalizację, ze względu na dynamiczne zmiany na rynku. Zakaz handlu w niedzielę wywołał niepokój szczególnie u posiadaczy punktów w galeriach handlowych. Natomiast dla lodziarni zlokalizowanych w centrum była to dobra wiadomość, ponieważ niedzielny ruch przeniósł się z galerii do miasta. Ciekawym sposobem, na szybkie dopasowanie się do zmieniającego się rynku są punkty mobilne, jak np. lodowozy. W jednej chwili można zmienić miejsce i znaleźć nowych klientów.
Bez względu na lokalizację, należy zadbać o dobrej jakości produkt, ponieważ klienci są coraz bardziej wymagający, zwracają uwagę na to co jedzą ich pociechy i jaki jest skład. Jeśli będzie im odpowiadała jakość i smak lodów, to wrócą, jeśli nie, to pójdą do konkurencji.
3. WNĘTRZE I SPRZĘT
Jeśli mamy już wybrany lokal, miejsce oraz zdefiniowany produkt to następnie trzeba zadbać o wnętrze i wyposażenie lodziarni. Częstym błędem popełnianym przez wielu przedsiębiorców, jest zbyt duża inwestycja w remont lokalu, a zbyt mała w sprzęt produkcyjny. Jeśli chcemy nie tylko sprzedawać lody ale również je produkować, trzeba zwrócić szczególną uwagę na dobór odpowiednich maszyn, ponieważ mają one posłużyć przez wiele sezonów.
Podstawowym wyposażeniem produkcji jest: frezer, pasteryzator, szokówka, szafa chłodnicza oraz witryna do ekspozycji lodów. Na rynku są dostępne maszyny produkcji chińskiej, słowackiej, włoskiej. Doświadczenie naszych klientów pokazuje, że długofalowo najlepiej sprawdzają się włoskie marki ze względu na ich wieloletnią tradycję, nowoczesne rozwiązania, możliwości produkcyjne oraz żywotność.
W przypadku wyceny warto zwrócić się do firm specjalizujących się w wyposażaniu lodziarni.
4. MARKETING
Obecnie bardzo ważnym elementem prowadzenia biznesu jest marketing. Niestety
w dzisiejszych czasach poczta pantoflowa to zbyt mało. Konkurencja jest coraz większa, dlatego należy podejmować działania związane z promocją: jak prowadzenie fanpage’u w mediach społecznościowych Facebook, Instagram, Tik-Tok, tworzenie reklam oraz polityka cenowa.
Wybierając odpowiednią lokalizację, serwując wysokiej jakości lody, dbając o uśmiechnięty personel, pracując na niezawodnych maszynach oraz podejmując działania marketingowe znacząco zwiększamy prawdopodobieństwo powodzenia w branży lodziarskiej.
Oczywiście służymy naszym doświadczeniem oraz pomocą.
POWODZENIA !